Czołówka , latarka w trasie, na biwaku
-
- Posty: 262
- Rejestracja: 22 gru 2020, 12:42
- moja flota: canoe 14` na płaskie
Critical Mass na wyboje ;) - Dziękował(a):: 6 razy
- Podziekowano: 50 razy
Re: Czołówka , latarka w trasie, na biwaku
od dawna wiadomo że akumulatory li-ion (LiFePo4 czy LiAir) ważą 1/4 kwasiaka, mają stabilniejszy prąd, nie mają pamięci elektrycznej, mogą pracować w każdym położeniu, można je głęboko rozładować wysokim prądem..... ale mają też wady, zwykle temperaturowe (nie używa a tym bardziej nie ładuje się na mrozie czy w temp powyżej 40 stopni), mągą się zapalić bądź wybuchnąć
te samsungi wrzucone wyżej szeroko stosuje się w elektronarzędziach, jedne z lepszych na rynku
te samsungi wrzucone wyżej szeroko stosuje się w elektronarzędziach, jedne z lepszych na rynku
Re: Czołówka , latarka w trasie, na biwaku
Kompendium wiedzy o akumulatorkach 18650 i nie tylko.
Bardzo dobry materiał edukacyjny, nie tylko dla takich niedouczonych ja
https://diodek.pl/kompendium-wiedzy-o-a ... ion-18650/
Bardzo dobry materiał edukacyjny, nie tylko dla takich niedouczonych ja
https://diodek.pl/kompendium-wiedzy-o-a ... ion-18650/
- Ra$
- Posty: 916
- Rejestracja: 17 gru 2020, 15:30
- Lokalizacja: Kraków
- moja flota: Canoe, żagle i inne pływadła
- Dziękował(a):: 430 razy
- Podziekowano: 170 razy
Re: Czołówka , latarka w trasie, na biwaku
A co przez to rozumiesz? Dlaczego bez elektroniki?
Przy okazji: na łodzi na szczęście waga akumulatora tak bardzo nie przeszkadza...
Re: Czołówka , latarka w trasie, na biwaku
[/attachment]
Mój INTEX 68631
https://allegro.pl/oferta/silnik-elektr ... MkEALw_wcB
ma poprawne parametry ale,
- posiada miernik stopnia naładowania akumulatora zupełnie zbędny jest mało widoczny i mało dokładny (4 diody w 3 kolorach ) - posiada wbudowany maximizer który ma oszczędzać energię.
- układ zabezpiecząjacy odcinający akumulator poniżej 10,8V i powyżej 14,2V
Otóż kilka razy zdarzyło się, że po postoju w słońcu i naładowaniu akumulatora panelami na maksa czyli 14,4V nie udało się ruszyć w dalszą drogę.
Wszystkie wskaźniki zasilania były w normie a tu nic, odłączyłem ładowanie solarne, napięcie spadło do 14,0V i ruszyło byłem w lekkim szoku.
Sprawa powtórzyła się kilka razy więc to pewne.
Do zestawu dobudowałem sterownik moduł zawierający miedzy sterownik PWM silnika aby również zaoszczędzić na energii i sterować silnikiem bez zmiany biegów.
Okazało się że elektronika bada wartość skuteczną napięcia i odcina moje zasilanie gdzieś na poziomie 10,5V.
Wolałbym aby silnik ten nie posiadał takiej elektroniki.
Takie same zjawiska zajdą w przypadku podłączenia akumulatora Li-ion o napięciu 16V.
Mój INTEX 68631
https://allegro.pl/oferta/silnik-elektr ... MkEALw_wcB
ma poprawne parametry ale,
- posiada miernik stopnia naładowania akumulatora zupełnie zbędny jest mało widoczny i mało dokładny (4 diody w 3 kolorach ) - posiada wbudowany maximizer który ma oszczędzać energię.
- układ zabezpiecząjacy odcinający akumulator poniżej 10,8V i powyżej 14,2V
Otóż kilka razy zdarzyło się, że po postoju w słońcu i naładowaniu akumulatora panelami na maksa czyli 14,4V nie udało się ruszyć w dalszą drogę.
Wszystkie wskaźniki zasilania były w normie a tu nic, odłączyłem ładowanie solarne, napięcie spadło do 14,0V i ruszyło byłem w lekkim szoku.
Sprawa powtórzyła się kilka razy więc to pewne.
Do zestawu dobudowałem sterownik moduł zawierający miedzy sterownik PWM silnika aby również zaoszczędzić na energii i sterować silnikiem bez zmiany biegów.
Okazało się że elektronika bada wartość skuteczną napięcia i odcina moje zasilanie gdzieś na poziomie 10,5V.
Wolałbym aby silnik ten nie posiadał takiej elektroniki.
Takie same zjawiska zajdą w przypadku podłączenia akumulatora Li-ion o napięciu 16V.
- Strażowy
- Posty: 1000
- Rejestracja: 17 gru 2020, 16:30
- moja flota: Gumotex x 2 : "Solar" & " Safari " 😁 💪
- Dziękował(a):: 573 razy
- Podziekowano: 169 razy
Re: Czołówka , latarka w trasie, na biwaku
Panowie, jak widzę, jest sporo fajnej informacji o samych ogniwach , sposobach zasilania itp.....może warto stworzyć oddzielny wątek ? - przypominam delikatnie - tu miało być o latareczkach
" Przygoda warta jest każdego trudu ..." - Arystoteles
Pozdrawiam
Pozdrawiam
- Ra$
- Posty: 916
- Rejestracja: 17 gru 2020, 15:30
- Lokalizacja: Kraków
- moja flota: Canoe, żagle i inne pływadła
- Dziękował(a):: 430 razy
- Podziekowano: 170 razy
Re: Czołówka , latarka w trasie, na biwaku
Teraz rozumiem dzięki, po prostu elektronikę masz swoją, "na wierzchu". Powiedzmy, że wciąż jest o latarkach, a konkretnie ich zasilaniu...
- Strażowy
- Posty: 1000
- Rejestracja: 17 gru 2020, 16:30
- moja flota: Gumotex x 2 : "Solar" & " Safari " 😁 💪
- Dziękował(a):: 573 razy
- Podziekowano: 169 razy
Re: Czołówka , latarka w trasie, na biwaku
serio, mam luźną gumkę w kalesonkach ....myślę że "zasilanie" jako niezależny temat można by potraktować oddzielnie bo ciekawie prawicie
" Przygoda warta jest każdego trudu ..." - Arystoteles
Pozdrawiam
Pozdrawiam
-
- Posty: 262
- Rejestracja: 22 gru 2020, 12:42
- moja flota: canoe 14` na płaskie
Critical Mass na wyboje ;) - Dziękował(a):: 6 razy
- Podziekowano: 50 razy
Re: Czołówka , latarka w trasie, na biwaku
może źle się wyraziłem w świcie sportów motorowych z dawna używa się baterii litowo jonowych i tym podobnych, i prym tu wiodą różnego rodzaju motocykle gdzie urwanie 2 kilo na baterii to ogromna oszczędność, w sporcie już dawno można było przymknąć oczy na niektóre wady tych baterii, w użytku codziennym czasem są one po prostu mniej wygodne
nawet baterie o tych samych gabarytach (wiadomo o zupełnie innych parametrach) tradycyjny kwasowy czy AGM (to też dalej jest kwasiak) i LI-Po będą znacząco różnić się masą, tradycyjne akumulatory zawierają ołów, lekki on nie jest, i jest go sumarycznie dość dużo w akumulatorze co czyni go po prostu ciężkim,
w spotrach wodnych też ma to znaczenie, a także fakt że Li-Po można zamontować w każdym położeniu (czyli nawet do "góry nogami") co przy oszczędzaniu miejsca jest czasem ogromnie ważne, no i trzeba pamiętać też o jednym, zwykły akumulator naładujemy czymkolwiek, przy LiPo musimy mieć prostownik z funkcją ładowania takich ogniw, ładowanie zwykłym prostownikiem może prowadzić do pożaru, a przy większych pojemnościach nawet wybuchu